НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ. 6
КЛАС
(Розробка уроку історії у 6 класі.
Листопад, ІІ чверть, І семестр)
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- показувати на карті територію
Дворіччя, територію держав Шумер і Аккад, Вавилонського царства за часів
правління Хаммурапі, місцерозташування міст Ур, Урук, Еріду, Лагаш, Аккад, та ін.;
- називати час на який припадає поява держав Шумер і Аккад, Вавилонського
царства, період правління царя Хаммурапі;
- порівнювати географічні умови Дворіччя та Давнього Єгипту;
- пояснювати вплив природних умов на спосіб життя та господарську
діяльність населення Дворіччя в ІІІ-ІІ
тис. до н.е.;
- характеризувати постать царя Хаммурапі, визначати його внесок в історію
Вавилона;
- застосовувати та пояснювати на
прикладах поняття і термін:
«Дворіччя», «Месопотамія», «клинопис»,
«зикурат», «місто-держава», «закон».
Обладнання: Пометун О.І., Мороз
П.В., Малієнко Ю.Б. Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс. 6
кл. – К.:ВД «Основа», 2014; карта «Дворіччя в ІІІ-ІІ тис. до н.е., атлас
«Історія Стародавнього світу 6 клас», контурні карти, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Основні дати та події:
• ІІ пол. IV
тис. до н.е. - заселення території
Дворіччя племенами шумерів та аккадійців, та створення ними держав Шумер та
Аккад;
• поч. ІІ тис. до н.е. – створення племенами амореїв Вавилону;
• 1792 – 1750 до н.е. – період правління царя Хаммурапі.
Історична постать: Хаммурапі.
Проблемне питання уроку: Чи дійсно Межиріччя було цивілізацією?
Х
І Д У Р О К У
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Шановні учні, зверніть увагу на дошку :сьогодні епіграфом до нашого уроку
будуть слова українського філософа
Г.Сковороди:
Епіграф: Успіх приходить до того, хто його прагне.
Г.Сковорода.
А для цього, щоб нам було легше досягти успіху ми будемо працювати за принципом:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Тож бажаю усім успіху!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями:
1.Що таке цивілізація?
Цивілізація – це держава чи група держав, що мають спільну культуру,
пов’язані торговельними та політичними зв’язками.
Ознаки цивілізації: виникнення та розвиток міст, оброблення та використання
металів,виникнення письма, поява держави та органів влади.
2.Де виникали перші цивілізації та чому саме в цій місцевості?
Перші цивілізації виникли в долинах великих річок, де земля була
найродючішою і природні умови сприяли активному розвиткові господарства.
5.Яку цивілізацію ми вивчили і яка держава її представляє?
Давньоєгипетську (в долині річки
Ніл) – держава Єгипет. В Африці.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У ч и т е л ь. Сьогодні ми довідаємося про ще одну цивілізацію. Але для
цього щоб знати як вона називається, ми проведемо гру «Історичний телефон».
Гра
«Історичний телефон».
Кожна цифра
імпровізованого телефону означає певну літеру. Прави-
льно набравши номер учні
здогадаються про що йтиметься на цьому
уроці.
Слайд № 1.
289-513-476
(1-р, 2-м, 3-і, 5-и , 4-ч , 6-я, 7-ч,
8-е, 9-ж).
Відповідь: МЕЖИРІЧЧЯ
Слайд № 2.
Дворіччя=
Межиріччя=
Месопотамія-
Синоніми
У ч и т е л ь. Що таке синоніми?
Сино́німи — це слова однієї частини
мови різні за звучанням і
написанням, що мають дуже близьке або тотожне значення.
Отже тема сьогоднішнього уроку
Слайд № 3.
«Найдавніші держави Дворіччя».
У ч и т е л ь. На вивчення
даної цивілізації нам відведено, на відміну від Стародавнього Єгипту, який ми
вивчали протягом 6 уроків – тільки 1 урок. Тому ми повинні сконцентруватись,
щоб запам’ятати якомога більше.
За допомогою методу „мозковий
штурм" учитель
пропонує учням визначитися, базуючись на вивченому раніше матеріалу про
Стародавній Єгипет, із чого слід починати знайомство з Дворіччям.
У ч и т е л ь. Використовуючи
свої знання про Стародавній Єгипет, прошу подумати і визначитись, про що б ви
хотіли довідатися на сьогоднішньому уроці з теми «Найдавніші держави Дворіччя».
Очікувані пропозиції:
Географічне
положення.
Природно-кліматичні
умови.
Населення
та його заняття.
Отримавши пропозиції учнів , учитель записує їх на дошці
і просить шестикласників записати їх у зошити:
Слайд № 4.
1. Географічне
положення і природа Дворіччя.
Спосіб
життя населення Дворіччя в ІІІ-ІІ тис.
до н.е.
Піднесення
Вавилона за часів Хаммурапі.
Учні
записують план уроку у зошит.
Слайд
№ 5.
Очікувані результати:
У ч и т е л ь. Отже - після цього
уроку ви зможете:
- показувати на карті територію Межиріччя,
територію держав Шумер і Аккад, Вавилонського царства за часів правління
Хаммурапі, місцерозташування міст Ур, Урук, Еріду, Лагаш, Аккад, та ін.;
- називати час на який припадає існування цивілізації Межиріччя,(сер. ІV тис. до н.е. – 539 р.до
н.е. «падіння Вавилона»),поява держав Шумер і Аккад,( ІІ пол. IV тис. до н.)., поява Вавилонського царства (поч. ІІ тис. до
н.е.), період правління царя Хаммурапі;(1792-1750 рр. до н.е.)
- порівнювати природно-кліматичні умови Дворіччя та Давнього Єгипту;
- пояснювати вплив природних умов на спосіб життя та господарську
діяльність населення Дворіччя в ІІІ-ІІ
тис. до н.е.;
- характеризувати спосіб життя перших жителів Межиріччя;
- застосовувати та пояснювати на прикладах поняття і термін: «Дворіччя», «Месопотамія», «клинопис», «зикурат»,
«місто-держава», «закон».
Слайд № 6.
Таким чином будете мати можливість дати відповідь на проблемне питання уроку:
Чи дійсно Межиріччя було цивілізацією?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Географічне положення і природа Дворіччя.
Учитель характеризує
географічне положення Дворіччя, супроводжуючи характеристику показом на
настінній карті.
У ч и т е л ь. Зверніть увагу на
карту,відкрийте свої атласи на стор. 3.
Якщо рухатися на північний схід від
Єгипту, через Синайський півострів, перетнувши Аравійську пустелю, ми опинимося
в Межиріччі – в одній з великих цивілізацій Стародавнього світу, що існувала на
Близькому Сході в долині річок Тигр та Євфрат з сер. IV тис до н. е. - до сер. VІ ст. до н.е.
Робота з терміном: Межиріччя
З південних схилів Кавказьких гір (суч. Туреччина) беруть свій початок дві
великі річки – Тигр і Євфрат, течуть на південних схід і впадають у Перську
затоку. Країну, що розташована в долині цих річок, греки в давнину, як ми вже
знаємо, називали Месопотамія, шо означає «Межиріччя», її називають також
Дворіччям. Нині ці землі входять до
складу країни Ірак. Колись Тигр та Євфрат впадали в Перську затоку не спільним
річищем, як нині, а кожна річка окремо. За тисячі років вони нанесли стільки намулу й глини, що частина затоки перетворилася на
суходіл. Тому,
південна частина Дворіччя (Месопотамії), яка утворена відкладеннями річок, – низька й заболочена,
земля там глиниста, тут траплялися часті повені. А на півночі не вистачало води для зрошення
І дощі йшли нерегулярно.
Дуже довго цивілізації Межиріччя залишалися практично невідомими науці.
Основним джерелом відомостей була Біблія, де є розповіді про будівництво
Вавилонської вежі, про сімдесятирічний полон євреєв і правителя Навуходоносора,
про халдеїв – жителів Вавилона. Опис цих місць зустрічається і у
давньогрецького історика Геродота. І лише на рубежі 19-20 ст. в результаті
археологічних розкопок та розшифрування писемності було зроблено великі
відкриття та підтверджено історичну основу біблійних розповідей та
достовірність оповідань Геродота.
Таким чином стало відомо, що у другій половині IV тис. до н.е. на півдні
Межиріччя, в долині річок Тигр та Євфрат , виникають перші поселення племен шумерів й аккадійців,
які засновують тут перші свої держави Шумер і Аккад. Згідно з легендами і переказами їхня
прабатьківщина знаходилась на островах Перської затоки. Життя тут було не
легким. Примхи природи наче випробовували людину на стійкість. Але
працьовитість хліборобів і родючість грунту давали чудовий результат – багаті
врожаї. Для цього довелося осушувати болота, копати колодязі й канали. Не
випадково одна з перших цивілізацій виникла на півдні Месопотамії, у країні
шумерів.
Слайд № 7.
Зверніть увагу як виглядали мешканці Шумеру та Аккаду:
шумери – невисокі на зріст люди з великими очима та довгими носами. Вусів і
бороди чоловіки не мали;
аккадійці – які оселилися на півночі країни і утворили власну державу були
вищими за шумерів, носили бороди і вуса. Це були колишні кочівники, які згодом
захопили Шумер і утворили єдине Аккадійське царство.
- Відкрийте лінію часу і проставте
умовні хронологічні рамки - з сер. IV тис
до н. е. - до сер.
VІ ст. до
н.е. (539 р. до н.е. «Падіння Вавилона» перський цар Кір)- існування
Месопотамії; ІІ пол. IV тис. до н.е. – створення держав Шумер та Аккад,
- Показати на карті Месопотамію,
річки Тигр та Євфрат, держави Шумер та Аккад.
У ч и те л ь. Таким чином ми довідалися, що таке Месопотамія, коли та на
берегах яких річок вона існувала, коли і де з’являються перші держави
Месопотамії – Шумер та Аккад.
Для цього, щоб довідатися,
якими були природно-кліматичні умови Дворіччя, чим займалися та як жили шумери
та аккадійці, ми об’єднаємося у чотири групи. Кожна група отримає листочок з
інформацією, яку потрібно опрацювати, а також опрацювати матеріал у підручнику
і підготувати повідомлення та відповісти на запитання.
Учні об’єднуються у чотири групи, кожна з яких одержує картку із
завданнями, що містить тему повідомлення і план, за яким необхідно підготувати
інформацію з допомогою підручника. Для виконання завдання надається 7 хвилин,
після чого учні представляють результати своєї роботи.
2.Спосіб
життя населення Дворіччя в ІІІ-ІІ тис.
до н.е.
Слайд
№ 8.
Картка № 1.
Природно-кліматичні умови Дворіччя.
Кліматичні умови Дворіччя були суворішими, ніж у Єгипті.
Влітку в Дворіччі було надто горячо:
спека сягала + 500 у затінку, а засушливими були 7-8
місяців на рік. Від палючого сонячного проміння на горбах все вигорало, а в
низинах вода застоювалася і утворювалися непрохідні болота. Вони кишіли різними
комахами, укуси деяких були смертельними для людини.
Розливи річок Тигр і Євфрату у
Межиріччі були щорічними так само як і
Нілу в Єгипті. Проте на відміну від Нілу вони були короткими, бурхливими і
часто несподіваними. Під час припливу, коли води у Перській затоці підіймалася,
річки заливали все навкруги. Тому саме в
Дворіччі виник міф про Всесвітній потоп, який
нібито знищив майже усе на землі. Тому люди перебували у постійному
страху перед повінню.
Утім коли вода поступово спадала, в Межиріччі залишався товстий шар
родючого мулу, подібно до Єгипту, який давав життя квітучій долині. Як і в Єгипті так і в Дворіччі людьми була
створена іригаційна система, (будували
насипи, дамби, водойми, шадуфи). Біля берегів Нілу в Єгипті, так само як і біля
берегів Тигру та Євфрату в Межиріччі
були непролазні зарослі біля берегів , водилося багато хижаків. .
Люди оселилися на цій землі лише завдяки Тигру і Євфрату, які несли в
пустелю життєдайну вологу.
1.Де були кліматичні умови
суворішими: у Межиріччі чи у Єгипті?
2.Якою була температура
повітря у Межиріччі?
3.До чого це приводило?
4.Який всесвітньовідомий міф
виник у Дворіччі? Чому?
5.Що залишалося, коли вода у річках спадала?
6.Як впливали природні умови
на спосіб життя та господарську діяльність місцевого населення?
7. 3.Геродот назвав Єгипет
даром Нілу. Чи можна стверджувати, що Дворіччя – дар Тигру та Євфрату?
Так, Дворіччя – дар Тигру та
Євфрату. Тому що:
- річки несли в пустелю життєдайну
вологу;
- коли вода в річках після розливів поступово спадала, то залишався товстий
шар масного мулу. Цей наносний мул був дуже родючий;
- в річках водилося багато риби.
Картка 2. Розвиток господарства та повсякденне життя Дворіччя.
Основними заняттями мешканців Дворіччя були:
землеробство і скотарство;
полювання та рибальство
Вони вирощували: зернові культури – просо,
ячмінь, пшеницю, що давали врожаї двічі на рік, а також овочі – часник, цибулю,
огірки, горох. Мешканці Дворіччя розводили також дрібну та велику рогату
худобу, домашню птицю.
В річках ловили рибу і полювали на диких звірів, які забігали із сусідніх
степів.
Слайд № 9.
Основним плодовим деревом Дворіччя була фінікова пальма, яку називали
«деревом життя».Тому що з фініків виготовляли різні солодощі і борошно,
кісточки використовували як паливо, з волокон кори плели мотузки і виготовляли
кошики, листя й стовбури використовували як будівельний матеріал,.
Слайд № 10.
Мешканці Дворіччя змушені були будувати канали для зрошення землі,
споруджували штучні насипи, дамби і водоймища. Тобто створювали цілу іригаційну
систему, завдяки чому отримували великий урожай.
Будівельним матеріалом у Дворіччі була глина, з якої робили цеглу. З
глиняної цегли будували все – житлові будинки, храми, палаци.
Із глини також виготовляли багато речей: діжки, посуд, дитячі іграшки,
серпи з кам’яними зубцями , труби і навіть цвяхи і домовини.
В Межиріччі була розвинена
торгівля. Звідусіль сусідні народи
звозили сюди свої товари: камінь, метали та дерево, худобу, хутро, шкіру,
вовну. Натомість жителі Дворіччя
продавали зерно, фініки, олію, глиняний посуд, тканини, килими..
Шумери винайшли: гончарний круг, колесо, плуг,
вітрильний човен, зрошувальні канали.
Завдяки важкій праці жителі Дворіччя отримували великий урожай.
1.Яким були основні заняття мешканців Дворіччя?
2.Які культури вирощували землероби?
3.Яке дерево у Дворіччі називали «деревом життя»? Чому?
4.Що робили мешканці Дворіччя, щоб створити сприятливі умови для
землеробства?
5.Що виготовляли з глини?
6.Чи була розвинена торгівля у
Дворіччі?
7.Що купували і що продавали місцеві жителі?
8.Які винаходи здійснили шумери?
Слайд № 11.
Картка 3. Писемність та школи у
Межиріччі.
Найбільше досягнення культури
Месопотамії – писемність. Раніше за всіх її створили шумери - в ІV тис. до н.е.
Основним матеріалом для
письма у Межиріччі була глина. З ретельно очищеної глини виготовляли плитку - табличку.
Напис наносили гострою прямокутною паличкою або металевим стержнем. На вогкій
поверхні плитки можна було легко витискувати окремі рисочки – клинці. За формою
клиноподібних рисок писемність отримала свою назву – клинопис Якщо значок не
вдавався, його можна було стерти вогкою ганчіркою. Готову плитку – табличку
обпалювали у спеціальних печах. Такі глиняні таблички не горять, не
розчиняються у воді, не гниють. На
сьогодні знайдено і прочитано тисячі табличок найрізноманітнішого змісту: Тому культуру жодного давнього народу не
представлено так повно, як населення Месопотамії.
Саме тут з’явилися глиняні конверти, у які вкладали глиняні листи.
Саме тут було віднайдено одну із найдавніших бібліотек в м.Ур, яка
налічувала 2 тис. табличок.
Саму тут з’явилися найдавніші школи у світі. Спочатку школи готували писців
та землемірів. Згодом вони перетворилися на своєрідні академії. Тут не просто
вчилися писати, читати і рахувати, а й вивчали різні предмети: математику,
граматику, музику, законодавство. Учнів знайомили з текстами з медицини,
ботаніки, літератури. Школи називали «будинками табличок», вчителя – «батьком», а учнів – «дітьми будинку табличок».
Клинопис - це система письма, якою
користувалися жителі древньої Месопотамії, перша система письма, винайдена
людством.
1.Коли шумери створили свою писемність?
2.Що було основним матеріалом для письма у Дворіччі?
3.Як писали в древній Месопотамії?
4.Як називалося письмо, яке винайшли жителі Древньої Месопотамії?
5.Чому культуру Месопотамії представлено так повно?
6.Як називали школи в Дворіччі?
7.Чого навчали у школах Дворіччя?
Картка 4. Міста-держави Дворіччя.
Перші згадки про міста Дворіччя відносяться до ІІ пол. IV тис. до н.е. Найбільш
відомі –Аккад, Ур, Урук, Вавилон, Кіш. Міста виникали шляхом злиття кількох
сільських общин. У центрі кожного міста височів головний храм міста у вигляді
ступінчастої вежі –зикурат, який присвячувався богу – покровителю міста. Були у
місті храми і інших богів.
Слайд № 12.
Своїм зовнішнім виглядом, міста майже не відрізнялися від сільських
поселень. Здебільшого місто займало територію 2-4 кв.км. Місто, як правило стояло на березі річки чи каналу і мало
гавань для причалювання невеличких купецьких суден. Кожне місто обгорожували
високим муром, воно мало свої закони, органи влади, військо, а отже було
невеликою самостійною державою.
Очолював місто-державу володар, якого називали лугаль
(«велика людина», «господар»).. Згодом титул лугаль став означати «цар».
Опорою влади лугарів були військові дружини. Впливовою політичною силою у
Межиріччі були жреці, які вважалися звичайними чиновниками.
Міста-держави часто конфліктували між собою. Причинами суперечок
здебільшого були територіальні домагання.
В містах працювали вмілі ремісники. Найпоширенішими ремеслами
були:гончарство, теслярство, ткацтво, ковальство. В III тис. до н.е. вони почали
виробляти з бронзи знаряддя праці та зброю.
Місто-держава – форма держави в давнину, коли окреме місто і частина
сільської території, що була йому підпорядкована, вважалася незалежною
державою.
Слайд №13.
Зикурат – храми у вигляді багатоярусних східчастих споруд, які будували
шумери своїм богам.
1.До якого часу відносяться перші згадки про міста-держави Дворіччя?
2.Які міста-держави Дворіччя ви
можете назвати?
3.Як виглядали міста-держави.?
4Що знаходилося у центрі кожного
міста?
5.Хто очолював місто-державу?
6.Хто був опорою правителя міста-держави?
7.Що було причиною суперечок між містами-державами?
9.Які були найпоширеніші ремесла в містах-державах?
3.Піднесення Вавилона за часів Хаммурапі.
У ч и т е л ь. Ми з вами довідалися про життя і заняття жителів Дворіччя, а
зокрема держав Шумер і Аккад в ІV – ІІІ тис. до н.е. Проте на
початку ІІ тис. до н.е. з півночі на Дворіччя здійснили напад кочові племена
Амореїв, які захопили державу Аккад і заснували нову столицю під назвою Вавилон
(«Ворота божі»). Найбільшої могутності
Вавилон досягнув за часів правління царя Хаммурапі.
Слайд № 14.
Поч. ІІ тис. до н.е. поява Вавилонського царства.
Нам підготували повідомлення про Хаммурапі.
Слайд № 15.
Хаммурапі – цар Вавилону, який правив у 1792-1750 рр. до н.е. Його ім’я в
перекладі означає «Предок великий».
Хаммурапі перший правитель
Вавилонської династії, від якого збереглися царські написи. Вони присвячені
зведенню храмів, фортець, міських мурів, будівництва каналів.
Хаммурапі був майстерним
політиком і полководцем, з його іменем пов’язано піднесення Вавилона. У момент,
коли Хаммурапі став царем -Вавилон був скромним царством, яке існувало менш
століття. Він перетворив Вавилонське царство на могутню державу, що тримала під
своїм контролем найважливіші торговельні шляхи. За часів правління Хаммурапі –
Вавилон досягає найбільшої могутності. А ім’я Хаммурапі навіть згадується у
Біблії.
Він дбав про розширення
території своєї держави, піклувався про її розвиток. Хаммурапі створив митну
службу, що збирала податки до державної скарбниці. Будував нові та
упорядковував старі зрошувальні канали.
Його влада була абсолютною й
незаперечною, бо ґрунтувалася на вірі, що верховний правитель близький до богів
й одержує владу з їхніх рук. Ціла армія писарів, наглядачів, збирачів податків,
суддів, охоронців пильнувала за порядком у державі.
Слайд № 16.
Проте ім’я Хаммурапі
уславилось насамперед завдяки першим в історії людства писаним законам, які
були викарбувані на великому полірованому стовпі з чорного каменю, який у 1901
році віднайшла французька археологічна експедиція. Текст складається з трьох
частин: вступу, 282 статей і висновку.
1792-1750 рр. до н.е. роки правління царя Хаммурапі.
Отже цар Хаммурапі уславився насамперед завдяки своїм законам.
Закон- загальнообв’язкове
правило поведінки, яке встановлюється державою.
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Формування власного судження: Як ви вважаєте, де природні умови були більш
сприятливі для землеробства – у долині Нілу чи в долині Тигру та Євфрату? Чому?
Розв'язання історичних задач: З метою перевірки засвоєних знань дітям пропонується
самостійно розв'язати задачі, відмітивши події на лінії часу:
_- близько 1760 р. до н.е. Хаммурапі розробив найдавніші закони Вавилона. Скільки років
тому це було? Відповідь: 1760 + 2015 = 3775
єгипетський фараон Рамзес ІІ правив у ХІІІ ст. до н.е., Хамурапі – у
1792-1750 рр.до н.е. ( XVIII ст). Хто правив
раніше і на скільки століть? Відповідь: XVIII-XIII=V ст. Хамурапі.
Слайд № 17.
Метод прес: Чи було Межиріччя дійсно цивілізацією?
Я вважаю, що…
Межиріччя дійсно було цивілізацією.
Тому, що…. Тут були присутні всі ознаки
цивілізації.
Наприклад:
Тут виникли і розвивалися міста Ур, Урук, Аккад та
інші.
Тут біло винайдено письмо – клинопис.
Тут появилися держави _ Шумер та Аккад, Вавилонське
царство.
Тут існували органи влади: цар, чиновники, армія,
писарі, наглядачі, збирачі податків.
Між державами існували торговельні та політичні зв’язки.
Вони мали свою культуру: архітектура, скульптура,
письмо, релігія.
Таким чином…. Я вважаю, що Межиріччя було
цивілізацією.
Слайд №18
Очікувані результати.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати § 15 , на ст. 66-71, відповісти на питання.
Завершити роботу в контурній карті на ст.4 «Дворіччя в
ІІІ-ІІ тис. до н.е.»
Скласти математичну задачу.
Тематична атестація. 6 клас.
Тема 3. Доба еллінізму.
Тема 3. Доба еллінізму.
Варіант І.
1.Укажіть ім’я
філософа та вченого, який уславився як учитель Александра Македонського.
А)Ератосфен, Б)Евклід, В)Архімед,
Г)Аристотель. 1Б
2.Епохою
еллінізму називають період: А) з IX до VII ст. до н.е. Б) з VII
до III ст.. до н.е.
В) з VII до IV ст.. до н.е. Г) з IV до I ст.. до н.е. 1Б
3.Яка з елліністичних держав була найбільшою за
територією: А) Царство Птолемеїв;
Б) Царство Селевкідів; В) Пергамське царство;
Г)Елліністична македонія. 1Б
4.Дайте
визначення поняттю: еллінізм. 1Б
5. Установіть
відповідність між містами – центрами елліністичної культури та місцями їх
розташування.
А)Александрія, Б)Антіохія, В)Пергам. 1)Сирія, 2)Мала Азія, 3)Єгипет. 2Б
6. Встановіть
хронологічну послідовність подій завойовницького походу А.Македонського.
А)Битва біля с.Гавгамели, Б)Битва біля м.Ісса,
В)Битва на берегах р.Гранік,
Г)Захоплення Тіра. 3Б
7.Складіть
розповідь – опис міста Александрії єгипетської. 3Б
Варіат ІІ.
1.Укажіть період,
впродовж якого тривали завоювання Александра Македонського.
А)500-449 рр. до н.е. Б) 359-336 рр. до н.е.
В)336-323 рр. до н.е.
Г) 323 – 300 рр.
до н.е. 1Б
2.Яка з
елліністичних держав, на думку істориків була найміцнішою. А)Царство Птолемеїв;
Б)Царство Селевкідів; В)Пергамське царство; Г)Елліністична
Македонія. 1Б
3.Укажіть ім’я
вченого, який, користуючись математичними обчисленнями для створення військових
машин, заклав основи механіки:А)Ератосфен;Б)Евклід;В)Архімед;
Д)Аристотель. 1Б
4.Дайте визначення поняттю: музей. 1Б
5.Встановіть
відповідність між іменами вчених періоду еллінізму та галузями науки, в яких
вони уславилися:1)Евклід, 2)Архімед,
3)Аристарх, 4)Ератосфен.
А)Географія, Б)Механіка, В)Математика, Г)Історія,
Д)Астрономія. 2Б
6.Встановіть
хронологічну послідовність подій завойовницького походу А.Македонського. А)Похід в Малу Азію;Б)Завоювання
Месопотамії;В)Сирійський похід;Г)Заснування Александрії Македонської. 3Б
7.Дайте відповідь
на питання: А.Македонський:великий полководець чи жорстокий завойовник ? 3Б
Всесвітня історія. 8 клас
Тематична атестація № 2.
ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКІ
ДЕРЖАВИ в XVI — першій половині XVII ст.
Варіант № 1
1. Виберіть правильну дату Варфоломіївської ночі: а) 1519, б)1572,
в)1567,г)1609. 1Б
2. Укажіть королів і королев
Англії: 1) Генріх VIII; 2) Людовик XIII; 3) Марія Тюдор;
4) Єлизавета І; 5) Яків І; 6) Карл IX; 7) Марія Стюарт.
А) 2, 3,4, 5; Б) 3 ,4 , 5, 6; В) 1,3,4, 5; Г) 4, 5, 6, 7. 1 Б
А) 2, 3,4, 5; Б) 3 ,4 , 5, 6; В) 1,3,4, 5; Г) 4, 5, 6, 7. 1 Б
3. Яку територію називали у сер. 16
ст. Нідерландами. 1 Б
4. Розташуйте події у хронологічній
послідовності. 2 Б
А) Прийняття Утрехтської унії;
Б) початок правління Генріха ІV у Франції;
В) початок правління королеви Єлизавети І в Англії;
Г) морська битва біля мису Лепанто
5. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями. 3 Б
A) Протекціонізм; 1. Насильницьке вигнання селян із земель;
Б) гези; 2. руйнування традиційних відносин між селянами та сеньйорами-лендлордами;
А) Прийняття Утрехтської унії;
Б) початок правління Генріха ІV у Франції;
В) початок правління королеви Єлизавети І в Англії;
Г) морська битва біля мису Лепанто
5. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями. 3 Б
A) Протекціонізм; 1. Насильницьке вигнання селян із земель;
Б) гези; 2. руйнування традиційних відносин між селянами та сеньйорами-лендлордами;
B) абсолютна монархія; 3. політика підтримки національного виробництва,
торгівлі;
Г) аграрний переворот. 4. борці за незалежність Нідерландів;
Г) аграрний переворот. 4. борці за незалежність Нідерландів;
5. форма
державної влади, за якою влада керівника держави-монарха є практично
необмеженою.
6. Складіть план відповіді. 4Б
«Діяльність королеви Єлизавети І.»
6. Складіть план відповіді. 4Б
«Діяльність королеви Єлизавети І.»
Варіант II
1. Виберіть правильну дату Утрехтської унії: А)1579, Б) 1636 р. В) 1654 р. Г) 1648 р. 1Б
2. Укажіть королів Франції.1) Франциск І;2) Ришельє;3) Людовик XIII;4) Сюллі;5) Карл IX;
6) Єлизавета І; 7) Генріх IV.
А) 2, 4, 6, 7; Б) 1,3, 5, 7; В) 3, 4, 5, 6; Г) 1,2, 3, 4. 1Б
6) Єлизавета І; 7) Генріх IV.
А) 2, 4, 6, 7; Б) 1,3, 5, 7; В) 3, 4, 5, 6; Г) 1,2, 3, 4. 1Б
3. Яку територію займала Англія у 16 ст. 1Б
4. Розташуйте події у
хронологічній послідовності. 2Б
А) Початок іконоборчого руху в Нідерландах;
Б) Обрання Карла V імператором Іспанії;
В) Видання Нантського едикту
Г) Прийняття англійського «Символу віри»
5. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями. 3Б
A) Пуритани 1. Станово-представницькі збори в Іспанському королівстві;
Б) Обгороджування; 2. Прихильники кальвінізму у Франції;
А) Початок іконоборчого руху в Нідерландах;
Б) Обрання Карла V імператором Іспанії;
В) Видання Нантського едикту
Г) Прийняття англійського «Символу віри»
5. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями. 3Б
A) Пуритани 1. Станово-представницькі збори в Іспанському королівстві;
Б) Обгороджування; 2. Прихильники кальвінізму у Франції;
B) Гугеноти; 3. Політика підтримки національного
виробництва, торгівлі;
Г) Кортеси. 4. Насильницьке вигнання селян з земель;
Г) Кортеси. 4. Насильницьке вигнання селян з земель;
5. Англійські
протестанти.
6. Складіть
план відповіді. «Національно – визвольна війна Нідерландів проти іспанського панування. 4 Б
Немає коментарів:
Дописати коментар