Виховна робота




«Круглий стіл»
Насильство та жорстоке поводження щодо неповнолітніх.
Насильство серед учнівської молоді.

     Шановні учасники нашого « круглого столу», сьогодні ми зібралися тут, щоб обговорити на нашу думку важливе питання, питання насильства. Тому темою нашого круглого столу є «Насильство та жорстоке поводження щодо неповнолітніх. Насильство серед учнівської молоді».

Мета: з'ясувати які види насильства існують, їхні причини та наслідки, що робити щоб не стати жертвою насильства та виробити абетку виживання (як запобігти насильству).

   Прояви насильства супроводжують людство з незапам‘ятних часів. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли трактувати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. Ми завжди повинні пам'ятати, що права людини є:
однаковими для всіх людей, незалежно від раси, статі, віровизнання, політичних  та інших переконань, національного чи соціального походження. Всі ми народжені вільними і рівними у гідності та правах –права людини « універсальні»;
права людини не можна відібрати – ніхто не сміє позбавити іншу людину цих прав за будь-яких умов – права людини  «невід'ємні»;
для того щоб жити з гідністю, всі люди наділені правом на свободу, безпеку та гідні людини норми  громадського життя – права людини «неподільні»;
права людини не можна купити, заробити чи успадкувати. Людина має їх від народження – це  «природні права».
  На жаль з випадками жорстокості, порушенням прав,  в молодіжному середовищі ми зіштовхуємося дуже часто. Випуски новин переповнені повідомленнями про злочини, вбивства, пограбування, левову частку яких скоюють підлітки. Звісно така інформація викликає деякий резонанс у суспільстві. Однак сам факт приниження людини людиною, навіть, на перший погляд – дрібний, несуттєвий (наприклад, через «невинні» жарти), все ж залишає гіркий осад в душах скривджених і напевно позначається на особистості кривдника.
  Жорстоке поводження починається там, де порушуються соціальні чи психологічні права людини.    
   Наскільки актуальним дане питання є у нашій школи, нас проінформує соціальний педагог Комарницька Л.Т.
Отже ми бачимо, що питання насильства в деякі мірі і для нашої школи є актуальним. Для  того щоб краще зрозуміти суть насильства, як воно проявляється, я запрошую до слова учнів школи, які нас поінформують про види насильства. Отже які є види насильства.
    Наси́льство  —  це застосування силових методів, або психологічного тиску за допомогою погроз, свідомо спрямованих на слабких або тих, хто не може чинити опір. Тобто, будь-яке застосування сили по відношенню до беззахисних.

ФІЗИЧНЕ НАСИЛЬСТВО. Нанесення тілесних ушкоджень навмисними діями, які завдають болю, призводять до порушень психічного та фізичного здоров’я, чи навіть смерті;
Це штовхання і смикання;
Щипки, удари, стусани, побиття;
Знущання, викручування рук;
Жбурляння предметів;
Спроби задушити;
 переломи кісток;
 черепно-мозкові травми;
 синці, опіки, подряпини;
 опіки від цигарок;
сліди людських укусів;
подання невідповідної їжі, напоїв або медикаментів (наприклад, наркотиків чи алкоголю, щоб змусити людину заснути) ;
тощо.

    СЕКСУАЛЬНЕ НАСИЛЬСТВО. Це залучення дітей або підлітків до 18 років до сексуального життя дорослих без їх розуміння та згоди на це, а також просте споглядання чи присутність при сексуальних діях або експлуатація дитини у сексуальному плані. 
    Це зазіхання на статеву недоторканість особи, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього;
Небажані сексуальні дотики;
Домагання, згвалтування;
Неприродні сексуальні дії;
Примус до проституції;
Небажання застосовувати контрацепцію;

     ЕМОЦІЙНЕ АБО ПСИХОЛОГІЧНЕ НАСИЛЬСТВО. Це вплив на психіку людини шляхом залякування, погроз (зокрема фізичною розправою), щоб зламати волю до опору, відстоювання своїх прав та інтересів. Примушення людини робити те, що суперечить її моральним принципам.
Ігнорування твоїх почуттів і потреб;
Брудна лайка, залякування;
Погрози кинути;
Безпідставні покарання;
Контролювання доступу до однолітків;
Погрози завдати шкоди близькій людині;
Нанесення шкоди твоїй домашній тварині;
Нищення особистих речей;
Навіювання почуття провини і страху;
Брехня, звинувачення, приниження, прізвиська;
Поводження з тобою як з слугою

    ЕКОНОМІЧНЕ НАСИЛЬСТВО В СІМ’Ї. Умисне позбавлення одним членом сім’ї житла,  їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті,
викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я.
Це створення економічної залежності;
Забирання грошей;
Маніпулювання їжею, одягом;
Свідоме руйнування майна;


     ШКІЛЬНЕ НАСИЛЬСТВО  – це те, що стосується  однокласника  або  учня  школи, це вид насильства, за якого має місце примус, застосування насильницьких дій серед учнів або вчителями по відношенню до учнів. Найчастіше в навальних закладах зустрічається психологічне насилля, яке викликає у жертви емоційне напруження, принижує її і знижує її самооцінку.     Може мати вигляд фізичного, сексуального та психоемоційного насильства.
• приставання, знущання;
• забирання речей, їх псування і забруднення;
• ігнорування, розповсюдження пліток і наклепів;
• погроза насильством;
• побиття;
• вилучення грошей, речей.

      Дякую за повідомлення, за ту інформацію яку ми щойно отримали. Отже ми вже з вами знаємо які є види насильства та яким чином вони проявляються.
А зараз, щоб виявити ваше бачення причин насильства в сім'ї, школі та за межами школи, а також як запобігти насильству,  ми об'єднаємося у дві групи, а третя група у залі. Ваше завдання протягом 5 хвилин напрацювати у формі коротких тез:  І- група : причини насильства;  ІІ-група – як запобігти насильству, третя група може доповнювати першу і другу групи.
    Отже ми виявили причини насильства та як запобігти насильству. Ця таблиця є відкритою для доповнення і ви можете в ході роботи  «круглого стола» її доповнювати.
      Знаючи причини насильства і як запобігти йому, ми зараз довідаємося про наслідки насильства, якими вони можуть бути для тих хто потерпів від насильства. З цією інформацією нас ознайомить психолог школи Юрчак Н.В.
Оскільки ми вже поінформовані про причини та наслідки насильства, я поінформую Вас що ми робимо у школі для того щоб запобігти  цьому насильству.
    Для цього щоб запобігти такому явищу як насильство, ми в школі насамперед стараємося виявити учнів схильних до таких проступків. З цією метою у своїй роботі ми використовуємо діагностично-проектуючий комплекс «Універсал». Двічі на рік соціально-психологічною службою проводиться анкетування, результати якого ми вносимо до даної програми. Після цього ми маємо можливість виявити таких учнів як: деструктивні лідери та деструктивні підлідери, ізольовані та відторгнуті. Саме така категорія дітей найбільш схильна до здійснення насильства.
       З цими учнями ведеться як індивідуальна так і групова робота соціально-психологічною службою школи, вихователями. Проводиться корекційна робота, різноманітні вправи, тренінги.
    У своїй роботі ми часто проводимо заняття з програми «Майбутнє починається сьогодні». Ці заняття допомагають підліткам реалізувати свій потенціал і протистояти силам, які підштовхують їх до деструктивної поведінки.
Крім цього ми впровадили ще дві програми. Це «Рівний – рівному»  метою якої є формування в учнів цінностей і життєво важливих переконань, напрацювання практичних навичок відповідальної поведінки щодо свого життя і здоров'я. Та програма Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція. Метою якої є актуалізація питання захисту прав та свобод всіх громадян.
  Таким чином у  роботі з дітьми з проявами агресивної поведінки свою роботу спрямовуємо на:
— корекцію взаємовідносин з оточуючими;
— подолання егоцентризму (характерної риси агресорів);
— розвиток стійкого і виразного інтересу до якого-небудь виду діяльності;
— виховання вольових рис характеру (уміння доводити справу до кінця, досягати поставленої мети, уміння стримувати себе, зокрема в конфліктній ситуації);
— тренування уваги, спокою, терпіння (через  конструювання, моделювання, випалювання, різьба по дереву, витинання, вишивання).
      Як бачимо що одним із найважливіших напрямів профілактичної діяльності, спрямованої на протидію насильству в умовах школи , є просвітницька робота серед дітей та учнівської молоді.
  У школі ми застосовуємо такі форми просвітницької роботи щодо попередження насильства:
— лекційна робота;
— організація конкурсів, фестивалів, акцій;
— організація клубів з правових знань;
— лекторії (кіно, відео) правових знань;
— на базі школи організовано  консультативний  пункт,  де всі учасники навчально-виховного процесу можуть отримати консультації практичного психолога, соціального педагога, вчителів історії та правознавства, етики, періодично проводимо зустрічі з працівниками правоохоронних органів та інших служб району., у школі працює шкільна рада профілактики.
З метою профілактики випадків насильства організовано чергуванням вчителів на перервах.

Профілактична робота з педагогічним колективом
    Одночасно робота з профілактики насильства  проводится з педагогічними працівниками та батьківською громадськістю.
Для роботи з педагогічним колективом  практичним психологом школи, вихователями школи проводяться необхідні повідомлення під час тематичних педагогічних нарад, консиліумів.
    Так минулого місяця був проведений консиліум для педпрацівників, які мають уроки у 8-А класі. На таких консиліумах педагоги мають можливість отримати вичерпну інформацію про кожного учня, поради психолога, а також  виробити правильну поведінку щодо того чи іншого учня. Визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня.

Профілактична робота з батьківською громадськістю
  Робота з батьківською громадськістю передбачає використання як просвітницьких форм і методів роботи, так і практичних занять. Основними формами роботи з батькамиу нас є:
1. Батьківські збори — робота з колективом батьків. Це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, хпрактичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування щоб, обговорити актуальні питання навчання і виховання, ухвалення рішень.
2. Консультації — форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями соціально-психологічної служби допомоги батькам з різних проблем родинного виховання.
3. Лекція — послідовний монологічний виклад узагальнених знань. Види лекцій: лекція-інструктаж, лекція-показ, лекція-репортаж, науково-популярна.
5. Семінар — активна форма просвіти батьків. Передбачає попередню самостійну роботу батьків і вчителів з вивчення літератури, підготовка виступів, доповідей, тез, запитань. Ми заздалегідь оголошуємо тему семінару; після виступів здійснюється обмін думками. Ця форма дається нам найважче.
Для рефлексії ми переглянемо ролик.
А  зараз надамо слово провідним спеціалістам району, для обговорення цього важливого питання.
  Повертаємося до нашої таблиці, якщо є в когось доповнення прошу висловити.
    Зараз ми ознайомимося із Абеткою виживання. Тобто що потрібно робити, знати, як себе вести щоб на стати жертвою насильника, щоб запобігти насильству.
   Отже учні ми бачимо що насильство роблять люди від насильства страждають люди насильство твориться серед людей, а Святе письмо гласить що у Бога найцінніший скарб це  людина і її життя . Недарма великий український поет так сказав про людину.


      Отже, як захистити себе від проявів насильства?
   По-перше, необхідно знати, що в Україні прийнято Закон України «Про попередження насильства у сім`ї» (березень 2002 року). Людина, яка чинить насильство, може бути притягнута до кримінальної, адміністративної чи цивільно-правової відповідальності згідно з чинним законодавством.
     По-друге, ви повинні знати свої права (Конвенція ООН «про права дитини) і вміти захистити себе. А для цього ви повинні володіти інформацією щодо того, куди звернутися у випадку насильницьких дій у відношенні до вашої особистості.

Абетка виживання

Я знаю напам'ять усі адреси, номери телефонів та імена людей, яким довіряю.
Люди, котрим я довіряю, – це мої батьки чи хтось інший, хто дбає про мене та хоче, щоб я був/була у безпеці.
Я пам'ятаю про телефони спеціального та негайного виклику: «101» (пожежна охорона), «102» (міліція), «103» (швидка медична допомога).
 У мене є номери телефонів дільничного інспектора, 
соціальної служби й телефону довіри.
Я нікому не дозволяю принижувати й ображати мене.
 Я не ходжу сам/сама по вулиці увечері чи вночі.
Я ніколи не розмовляю з незнайомими людьми, 
нікуди з ними не йду, нічого у них не беру, не сідаю до них в автомобіль.
Якщо мені загрожуватиме небезпека, я буду тікати, кричати, привертати до себе увагу.
 Я не ввійду з незнайомцями до ліфту.
 Я не впускаю в помешкання незнайомців, якщо я сам/сама вдома.
 Я знаю, де лежить моє свідоцтво про народження.
 Якщо зі мною трапиться щось недобре, я негайно розкажу людям, яким довіряю.
 Я чітко та послідовно знаю, що робитиму, куди зателефоную, піду, кому розповім, якщо зі мною трапиться щось недобре.


Немає коментарів:

Дописати коментар